Oldal kiválasztása

A kellemes meleg, tavaszi időjárás egyre több embert vonz a szabadba és ilyenkor többen kezdenek neki valamilyen edzésnek, sportnak. Sokan szeretnének szebb alakot nyárra, de akadnak olyanok is, akik az egészségükért szeretnének többet tenni egy kis mozgással. Számukra és az aktív sportolók számára sem újdonság a sportsérülés kifejezés, de persze szeretnék, ha csak hallanának róla, de nem élnék át. Nézzük meg, hogyan kerülheted el a sérüléseket, mit tehetsz a megelőzés érdekében.

Bemelegítés

Szinte minden sporttal kapcsolatos írásban olvashatod, hogy mennyire fontos bemelegíteni, de mégis hajlandóak vagyunk időnként ezt félvállról venni. “Hiszen csak fél órát kocogok, nem erőltetem meg magam, nem lesz semmi bajom”. De akár 15 perc intenzív mozgás is megterhelő lehet egy edzetlen szervezet számára, ezért tényleg kezd mindig egy kis bemelegítéssel a tréninget. Karkörzés, lábkörzés, fej, nyak, vállak, derék átmozgatása, felkészítése. Nézd meg a sportolókat ők is mindig melegítenek, felkészítik a testüket az intenzív mozgásra. Még egy jóga edzés is ezzel indul, de a focisták, kézilabdások, kosarazók is szánnak időt a testük átmozgatására.

Talán nem lep meg, ha azt mondom, hogy egy egyszerűbbnek tűnő túra előtt is hálás lesz a tested, ha bemelegítéssel kezdesz. Egy-egy túrán is vannak olyan szakaszok, amikor jobban igénybe veszed a lábaid, karjaid, felfelé és lefelé menetben rögtön érezheted is, mely izmok dolgoznak jobban. Könnyebb elkerülni az izomlázat, sportsérülést, ha előtte bemelegítettél.

Milyen sportsérülések vannak?

Sportsérülés alatt azokat a sérüléseket értjük, amik edzés közben esnek meg velünk, lehet akut vagy túlterheléses. Az akutra kevésbé tudsz felkészülni, elég egy rossz mozdulat és máris meg van a baj. A túlterhelésest úgy jellemezném, hogy gyorsan akarsz látványos eredményt elérni, ezért intenzívebben, többet mozogsz, mint amennyit kellene. Ebből lehet aztán napokig, vagy hetekig tartó kényszerpihenő, szóval jobb a fokozatosság elvét követni. Hagyjál időt magadnak. Ne május végén kezdj el gyúrni a nyári bikinialakra, ha több kilótól szeretnél megszabadulni, mert nem lesz sikerélményed és csak a kedvedet fogod elveszteni, nem a plusz súlyt.

Akut sérülések közé sorolhatók  a zúzódások, ficamok, szakadás, törés, horzsolások, sebek. Akut sérülés az íngyulladás, ínhüvelygyulladás, kopások, izületi- és izomgyulladások. Ha a sportsérüléseket nem ismerik fel, vagy rosszul kezelik krónikussá válhatnak, ezért tartós panaszokat okozhatnak.

Az akut sérüléseket könnyebb felismerni, de rendellenes duzzanat, szinte biztos, hogy rándulás, ficam következménye. A horzsolást, rándulást, zúzódást otthon is el tudjuk látni, utóbbi kettőt vizes-jeges borogatással, pihentetéssel tudod helyrehozni, előbbit pedig mindenképpen tisztítsd meg. Ha viszont nem múlik, mindenképpen keress fel orvost!

Mit tehetsz még, hogy elkerüld?

A bemelegítésről már írtam. Emellett fontos, hogy az alkalomnak megfelelően öltözz fel. Jó esetben esküvőre sem tréningruhában mész, túrázni miért mennél magassarkúban? A topánok, flip-flop papucsok nem az erdőkbe valók, gondoskodj túracipőről. Nem véletlenül gyártanak és árulnak oly sokféle cipőt, ruhát különböző sportokhoz, túrákhoz, hegymászáshoz. A ruházaton kívül számos védőfelszerelést is lehet kapni, amik segítenek megelőzni a sportsérüléseket.  Lehet, hogy eleinte túlzásnak érzed a bokarögzítőt, csuklóvédőt, de aki már átélt sportsérülést, az tudja, hogy ezekre nagy szükség van, és nem csak aktív sportolók esetében. Ezek a felszerelések már megtörtént baj esetén is hasznosak, gyorsítják a gyógyulást, segítenek rögzíteni a beteg testrészt, melegen tartják és a sportolást is lehetővé teszik. Sokkal jobb befektetés, mint a hetekig tartó kényszerpihenő, orvosi költségek.

A legnagyobb veszélynek egyébként nem feltétlenül a sportolók vannak kitéve. Elsősorban a fiatal, még növésben lévő szervezet tud a leghamarabb megsérülni, illetve az, aki teljesen rendszertelenül, felkészületlenül edz, nem fordít elég időt a megelőzésre.

Gyerekkorban nagy szerepe van az egészséges életmód kialakításában a sportnak, jobban fogja magát érezni, és felnőtt korában is szívesebben fogja rávenni magát sportolásra. Fontos, hogy élmény maradjon a sport és, hogy lehetőleg ne szenvedjen maradandó sérülést már gyerekkorban, ezért se felejtkezz el a védőfelszerelésekről.

A sport hozzájárul a jó egészséghez, a szellemi és testi felfrissüléshez. Védd magad a sportsérülésekkel szemben, hogy öröm és boldogság legyen a mozgás!

Nézd meg védőfelszerelés kínálatunkat ide kattintva:

https://vandor-turabolt.hu/vedofelszerelesek