Oldal kiválasztása

A Balatonról legtöbbünknek a nyár, vízpart, lángos kombó ugrik be elsőre, pedig a Balaton sokkal több ennél. Igenis lehet és van miért több figyelmet szentelni neki az év többi részében is, számtalan kirándulóhely, felfedezni való táj várja a gyakorlott és kevésbé gyakorlott túrázókat is. Nem is kell messzire menni: a part menti falvakból a hegyesebb vidék felé indulva szinte biztos, hogy találsz egy olyan pontot, kilátót, amiért az mondod, ezért megérte felkapaszkodni. Több útvonal akár kisgyermekkel is könnyen megközelíthető, kényelmesen járható.

Óvári Messzelátó, Balatonalmádi

Még igazán komoly túracipő sem kell, hogy megcsodáld felülről Almádit és a Balaton ezen szegletét. Egy kellemesen langyos délután elég, hogy célba vedd az Óvári Messzelátót. Velem is így volt, különösebb tervezgetés nélkül indultam a hegyre. Túrázni a legjobb tavasszal és ősszel, de ha te kánikulában is szeretsz csatangolni, akkor miért is ne. Előre szólok viszont, hogy meleged lesz a végére, mert elég meredek a felfelé vezető út. A Budai Nagy Antal utcából indultam, majd a Töltés utcán át a Batthyány utca felől közelítettem. A Töltés utca kereszteződésnél szusszantam egyet, már csak azért is, mert egy híd alatt kellett átkelnem, amin egy fényes fekete mozdony állt s ezt szemügyre vettem kicsit közelebbről is.A mozdony a néhai vasútvonalra emlékeztet, ami Alsóörs és Veszprém között közlekedett pont ezen az útvonalon.

Felfelé végig aszfalt út vezet, szóval kocsival is érkezhet az, aki utál bárminemű mozgást, sétát.

Mindenesetre én lábbusszal mentem, nagyjából 15-20 perc alatt megérkeztem a kilátóhoz. A messzelátó szép, de sajnos a környezetére nem vigyáznak, a kuka csordultig volt, a csikkek eldobálva. A panoráma azonban kárpótolt. Belátni szinte egész Almádit és a Balaton csücskét is.

Lefelé a Lomb utcán indultam, helyenként erre nincs aszfalt, aztán a Kilátóhegyi utca, Szent Imre herceg utcán ballagtam, míg leértem a Veszprémi útra. Kis megállókkal egy óra alatt megtettem ezt a kört, ajánlom gyerekekkel kirándulóknak is.

Somlyó-hegyi kilátó, Kossuth utcai “view point”, Alsóörs

A tapasztalatom az, hogy nem nagyon vált hasznunkra a telefon navigációja, hogy megmutassa nekünk pontosan hol is van a kilátó. mindenáron egy templomot hajtogatott, hogy “megérkezett”. Ne dőlj be ennek, a templomhoz nem kell felmenni, ám a főúton haladva az Alsóörs táblát elhagyva érkezel a kilátó jelzéshez, ahonnan gyalogosan tudod folytatni majd az utat. Még mielőtt azonban nekivágnál, a Kossuth utcánál fogsz találni egy pici, ám annál gondozottabb teret, ami mellett az autót is le tudod parkolni, egy szintén kicsi parkolóban. Ha kiszálltál vedd jobban szemügyre a terecskét, mert egy távcső vár rád, hogy beleless. Igazán jó döntés belekukkantani, szépen be tudod hozni a Tihanyi Apátságot, a félszigetet és a környéket.

A kilátót egy kellemes 15-20 perces sétával érheted el, családdal is nagyszerű élmény, a kilátó pedig biztonságos, jól megépített és felmászva rá körpanorámában gyönyörködhetsz.

Alsóörs tartogat még egy kilátót a látogatóknak, ahova nekünk most nem fért bele felmászni, de szeretnék róla pár szót szólni. A Loki úton indultunk felfelé a 71-est elhagyva, s ezt követtük, majd jobbra tértünk egy fás, árnyas útra, aminek a jobb oldalán egyszer csak egy római kort idéző színházjellegű építményt találtunk, vagyis félkör alakban vöröskő “ülések”, s te egyenesen a színpadra, az arénába érkezel. Ez a hely kiindulópontja a Vöröskő tanösvény Alsóörsnek, szóval innen igazi erdei túrát tehet a család apraja-nagyja.

A kilátóhoz egyébként még tovább kell menni, ahol véget ér az aszfalt jobb kéz felől tábla jelzi az irányt.

Csákányhegyi kilátó, Csopak

Az autót a Kossuth utca, Kishegyi utca kereszteződésnél parkoltuk le, innen tábla jelzi az irányt. A Kék túra útvonalának jelzését kövesd. Az erdő kezdete előtt tábla jelzi a tudnivalókat. A túra nem olyan hosszú, ám egy kicsit meredek felfelé az út, nem biztos, hogy gyerekkel erre a legjobb indulni, de van más útvonal is. A Kishegyi úton maradva szintén kék jelzésen haladva is fel lehet menni a kilátóhoz, mi erre jöttünk lefelé. Egy része aszfalt, de végig kísér minket a Balaton látványa, na és gondozott szőlőföldek, csend és béke.

A kaptató után egyenes, jól jelzett út vezet a kilátóhoz, melyről körpanoráma tárul eléd, a végtelen erdei, zöld táj, s a Tihanyi-félsziget is a turista szeme elé kerül. Kissé szeles idő volt látogatásunkkor, fent a tetején erősen fújt, amitől némi tériszonyom keletkezett, de a kilátó masszív darab, 2015-ben lett felújítva.

Visszafelé nem szeretünk ugyanarra menni, amely irányból jöttünk, ha nem muszáj, így a toronytól balra indultunk el, maradva a kék turistajelzésen. Kis idő múlva háromfelé ágazik az út. Mehetsz tovább egyenesen, balra térhetsz a kék háromszög jelzésre, vagy jobbra. Mi jobbra tértünk, a fán a kék túra jelzését követtük. (az egyenes út is ez a jelzés, csak gondolom az hosszabb túra. Lefelé könnyed a séta és 15-20 perc alatt elértük a Kishegyi utcát, de már majdnem Palóznakon voltunk. Ezen nincs is semmi csodálkozni való, itt sokszor összeérnek a falvak, s nem is kell sok kilométert megtenni hozzá.

Hamar kiértünk az aszfalt útra, amiről már korábban írtam. Némi érdekesség itt ez a tábla, melyen útbaigazítást kaphatsz, merre indulj…

Ez a körséta egy kellemes óra, másfél alatt megtehető.

Tamás-hegyi kereszt, Balatonfüred

Következő kilátónk egy kicsit rendhagyó, mert nem egy kilátó, “csak” egy kereszt, ahonnan viszont bámulatos a Balaton. Sokan járnak ide kikapcsolódni, elmélázni az életen, vagy ha egy kicsit egyedüllétre vágynak. A keresztet is többféle útvonalon lehet megközelíteni, mi a Kilátó utcán felsétálva mentünk. Ez is meredek, hiszen fel kell mennünk 317 méter magasra és nem árt a lábunk elé figyelni. Mi idős kutyával kirándulunk, szóval útközben már meg-meg állunk, így nem fáradunk el olyan hamar.

A keresztnél van pad lehet szusszanni, de egy kicsit feljebb menve is találsz padokat, az út mentén. Leültünk és csak néztük a ringatózó vitorlásokat, a várost felülről. Nem tudom, ki hogy van vele, de mi nagyon szeretjük nézni, megnyugtat, feltölt, kikapcsol.

Őrtorony kilátó, Tihany

Az egyik kedvencemé vált ez a kilátó, na nem mintha a többiből nem lenne elég gyönyörű a kilátás, de ennek a tetejéről térképszerűen látni a Belső-tavakat, szinte már-már olyan, mintha repülőből néznénk.

“Ki gépen száll fölébe annak térkép-e táj” ahogy Radnóti írja, de most elég, ha a kilátóra felmászol. Itt időztünk a legtöbbet, minden szintről más egy kicsit a panoráma, s elég széles a kilátó, hogy többen is elférjünk rajta kényelmesen. A torony 2017-ig nem volt látogatható valami jogi vita miatt, sőt majdnem lebontatták, (nagy kár lett volna) ezért külön öröm, hogy most már senki nem korlátozza, hogy a pazar látványt megnézd. Ellátni egészen Almádiig, illetve felülről tekintheted meg Tihany levendulamezőit és szőlőtőkéit.

Tihany bekötőútjánál van egy parkoló, innen indul és a templomrom mellett halad el kb 2 km-es út, mely felvisz a kilátóhoz. Kényelmes séta, családdal is megtehető. Hamar népszerű lett ez a túra, sok emberrel találkoztunk útközben. Mindössze a kilátó előtt 50 méterrel válik meredekebbé az út, de még ez sem olyan nagy kihívás.

Több útvonal is visz a kilátóhoz, a Belső-tótól is lehet indulni, a Major utcánál van parkoló is. Ez valamivel hosszabb, 3,5-3,7 km, az őslevendulás mellett halad el, szóval ha valaki rajong a levenduláért egybekötheti szürettel. Ehhez júniusban kell felkeresni a helyet, mert akkor virágzik ez a pompás, lila növény.

Amikor pedig felérsz a torony legmagasabb szintjére, a lélegzeted tényleg el fog állni!

Remélem, hogy kedvet kaptál egy kis őszi kiránduláshoz. Ezek a programok ráadásul mind ingyenesek!